Miten saan projektin onnistumaan? -Projektinhoidon ammattitaitoa tarjolla

Projektin pitäisi olla jotain, joka alkaa ja loppuu ajallaan ja siihen välille sijoittuu erilaisia vaiheita suunnitelman mukaisesti.

Helppo juttu!

Miksi sitten niin usein kuulee ja näkee, etteivät projektit ole onnistuneet? Aikataulut eivät ole pitäneet, lopputulos ei vastaa tilaajan toiveita ja usein vielä budjettikin on pettänyt eli kustannukset ovat tilaajan suunnitelmaa korkeammat. Länsimetroa voisi tässä käyttää jonkinlaisena esimerkkinä.

Hyvä projekti vaatii hyvän suunnittelun. Vastuut ja vastuuhenkilöt pitää olla määriteltynä heti projektin alusta lähtien. Tällä vältetään ”ei kuulu mulle” -tilanteet ja toisaalta hyödynnetään kaikkien osallistujien ammattitaito parhaalla mahdollisella tavalla. Ilman nimettyjä vastuuhenkilöitä projektista tulee yhteinen ja vastuuta ei kanna kukaan. Aina voi sanoa ”mä luulin, että joku muu hoitaa sen”.

Vastuut on helppo määritellä, vaikka ihan luettelolla, jossa määritellään, kuka huolehtii työmaasähköistä, lattiasuojauksista, viranomaisyhteyksistä, työturvallisuusasioista, aikatauluista, kenen kautta menevät mahdolliset lisätöiden hyväksynnät, jne. Lista on lähes loputon, mutta muutamalla perusasialla pääsee jo pitkälle.

Projektinhoidon perusteet ovat aivan samat, ollaanpa sitten pienpanimossa, kansainvälissä sopimuksissa tai vaikkapa lämmitysmuodon vaihdossa pientalossa. Pilkun paikka summissa saattaa olla eri kohdassa, mutta yleensä ongelmat ovat perusteiltaan samanlaisia.

Projekti tarvitsee siis osaavan johtajan, joka on kaikkien osapuolien tiedossa. Vastuu on iso ja siinä hommassa kokemus auttaa.

Projektin johtajan pitäisi olla mukana mieluiten jo tarjouspyyntövaiheessa, mutta viimeistään sopimusta tehtäessä. Myöhemminkin on tyhjää parempi, mutta osa mahdollisesti eteen tulevista ongelmista olisi helpompi välttää, jos projektin johtaja olisi itse tekemässä sopimusta. Ns. ”sopimuksen henki” on usein se, johon viitataan ongelmatilanteissa.  Ilman tietoa ”sopimuksen hengestä”, on projektin johtajalla vähemmän työkaluja onnistuneen projektin hoitamisessa.

Projektin toteutusvaiheeseen löytyy urakoitsijoilta yleensä riittävästi ammattitaitoa. Tärkeimmät hetket projektinhoidossa ovat tarjouspyyntö, tarjousten arviointi, sopimusneuvottelu ja vastaanottotarkastus. Jos nämä neljä vaihetta saadaan onnistumaan, on lopputuloskin yleensä tilaajalle mieleinen.

Ota siis projektinhoidon ammattilainen mukaan pienemmissäkin projekteissa riittävän aikaisin. Kukaan ei pysty korjaamaan huonon sopimuksen ehtoja paremmiksi jälkikäteen.

Projektinhoidon ammattilainen on käytettävissäsi. Minulta löytyy kokemusta niin pienistä paikallisista remonteista kuin kansainvälisten pörssiyhtiöiden sopimuksista.

Mika Huttunen Promisa Oy:stä saattaa olla kaipaamasi henkilö onnistuneen projektin läpivientiin.

Ota yhteyttä!

Promisa Oy, Mika Huttunen, P. 010 338 0200 tai sähköpostilla info@promisa.fi.
www.promisa.fi

T:Mika